Wednesday, May 3, 2023

Membentuk keperibadian rakyat

 Rukun Negara bertujuan untuk membentuk keperibadian rakyat negara ini sebagai bangsa Malaysia yang bersatu padu. Terdapat lima prinsip ideologi yang menjadi tonggak perpaduan antara rakyat supaya dapat mewujudkan masyarakat yang harmoni dan sejahtera selam-selamanya. Namun pada masa ini, prinsip rukun negara makin terpinggir dan dilupakan oleh masyarakat kita terutamanya dalam kalangan generasi muda.Oleh itu, kepentingan penghayatan Rukun Negara dan pelbagai langkah yang efektif untuk memupuk kesedaran rakyat Malaysia dalam menghayati prinsip-prinsip rukun negara akan dibincangkan.

 Selain itu, rakyat dapat melahirkan jati diri yang tinggi melalui penghayatan Rukun Negara. Individu yang patuh pada prinsip Rukun Negara akan sentiasa mempunyai jati diri yang utuh dan teguh dalam menjalani kehidupan. Dengan ini mereka dapat mengelakkan diri daripada terpengaruh dengan budaya barat atau budaya hedonisme seperti terlalu berteraskan hiburan yang melampau, pergaulan bebas tanpa batas, dan hilang amalan berbudi bahasa. Individu yang setia kepada negara tidak akan belot dan menjadi pengkhianat negara. Tuntasnya, penghayatan Rukun Negara dapat melahirkan rakyat yang mempunyai jati diri.



No comments:

Post a Comment

Kata Alu-Aluan

Sudilah tuan jalan berlapan, Jalan berlapan di malam kelam, Sudilah tuan beri ucapan, Kata aluan pemanis Kalam S elamat Datang ke blog kami....