Wednesday, May 3, 2023

Mengelakkan perpecahan dan persengketaan

Asas kerukunan hidup bermasyarakat ialah permuafakatan dan perpaduan yang melambangkan wujudnya "kesatuan hati".Perpecahan dan persengketaan pula menyebabkan anggota masyarakat itu akan sentiasa bergelut dengan tarikan yang berbeza arah.Ini bermakna "konflik" yang tidak berkesudahan akan menghantui kehidupan masyarakat.Justeru,bagi membentuk sebuah negara yang padu mesti ada etika dan falsafah kenegaraan yang dapat membina kecintaan(patriotisme),kesetiaan,permuafakatan dan perpaduan rakyatnya.

Rukun Negara sebagai satu bentuk garis panduan dalam membina masyarakat yang bersatu padu, adil dan harmoni.Rukun Negara telah menjad dasar kesatuan dan perpaduan bangsa serta pedoman bagi kegiatan hidup masyarakat pelbagai kaum dan budaya di negara ini.

Rukun Negara asas dalam perpaduan dapat mengutamakan kepentigan negara berbanding peribadi

-melalui sukan
-melalui pekerjaan 
-melalui penglibatan dalam ekonomi
 
Rukun Negara dapat mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan anggota masyarakat
-semua rakyat hendaklah mendukung cita cita untuk membentuk satu bangsa dan negara tanpa mengira keturunan dan kepercayaan. 





No comments:

Post a Comment

Kata Alu-Aluan

Sudilah tuan jalan berlapan, Jalan berlapan di malam kelam, Sudilah tuan beri ucapan, Kata aluan pemanis Kalam S elamat Datang ke blog kami....